vrijdag 18 maart 2011

Paardencoachingservaringen van Simone Cobben, ACHMEA.

Ik zou willen beginnen met de opmerking dat ik het een hele bijzondere ervaring vond.

Voor mij was het een geweldige manier om mijn team te leren kennen.

De organisatie opstelling gaf goed weer wat de coachingsvraag was. Team administratie wilde meer zichtbaar worden. Het paard ging direct pontificaal voor team administratie staan. Ook sens gaf een onprettig gevoel. Door zelf actie te ondernemen en op een andere manier in de bak (voor mij vertaald afdeling) te staan wisten we een omslagpunt te bereiken waarin we zichtbaar op de afdeling waren en ons daar toch erg prettig bij voelde. Een besef ook in het team dat wij het verschil zelf konden en moesten maken. We hebben als team dan ook in de afgelopen maanden daar behoorlijke stappen in weten te bereiken.

De kennismakingsronde met de samenwerking was voor mij als nieuwe leidinggevende op dit team heel erg interessant. In de opstelling stond ik als natuurlijke leider aan de kop van het paard. Toen we het paard in beweging moesten krijgen moest ik daar weg. Een te sterke leider zal dit team dus niet in beweging krijgen. Wat duidelijk werd was dat je niet moet trekken aan het team, maar dat er juist veel energie los komt als je ze zelf in beweging laat komen en ze het vertrouwen geeft dat ze alles kunnen bereiken als ze dit willen. Ze moeten weten dat je er voor ze bent en achter ze staat. Niet als trekkende kracht maar als stabiele factor in de groep of in het midden van de groep. En af en toe was er behoefte aan een lichte druk. Duidelijke richtlijnen.

Zoals ik al zei een bijzondere ervaring en voor mij een zeer leerzame dag waarin ik veel heb geleerd over team administratie.

De energie in het team is inspirerend. Ze hebben de afgelopen periode een enorme groei doorgemaakt. Ik ben dan uiteraard ook heel erg trots op mijn team. De paardencoaching was zeker het begin van deze positieve ontwikkeling.

Simone Cobben
Teammanager AOV Acceptatie & Verkoopservice
Divisie Sociale Zekerheid

Geen opmerkingen:

Een reactie posten